Indkøbskurv

0,00 kr

Akrylgrundere

Bærere såsom lærred, Læs mere
Info Akrylgrundere
Filtrering
  • Sortering: Producent Nummer Beskrivelse Form Dimension Info Pris pr. enhed

Akrylgrundere

Grundering:

Grundering af lærred og bomuld er absolut nødvendigt, hvis der skal males med oliefarve: Hvis dette ikke sker, kan det 'syrlige' olie/pigment frit trænge ind i fibrene og ødelægge disse. (En kemisk reaktion, der mørner og bruner fibrene, finder sted.) Herudover sørger grunderingen for en bedre vedhæftning af farverne. Det er vigtigt at benytte lysægte pigmenter, specielt hvis dele af lærredet ikke bemales, eller ved lasur. En hvid grund øger farvernes reflektion. Mange malere forlimer først med hudlim. En anden løsning er kaseinakrylbinder. Dette produkt er langt mere ufølsomt over for påvirkninger fra luften.

Types of canvas

Three types, three treatments.

Painters work with a variety of types of paint. Each type of paint requires a specific coating. There are three types of canvas. An oil canvas is intended solely for oil paint. Absorbent canvases are intended for tempera. Universal canvases are suitable for both oil paint and acrylic paint.

Each type of artist’s canvas is given a specific treatment after glueing.

Oil canvas

For an ‘oil canvas’, zinc white is used as the primer, bound with linseed oil. After that the canvas is put into a drying room for three days where it air-dries naturally. After that, we sand the canvas again and apply a coating layer based on titanium white. The canvas then has to go back into the drying room for a further ten days.

Absorbent canvases

Absorbent canvases are given two primer layers of chalk, bound with glue based on rabbit skins. Because this primer is water based, these canvases can be dried in the dry-air oven, where the water can evaporate more quickly.

Universal canvases

Universal canvases’ undergo the same treatment as the absorbent canvases, but the two primer layers are titanium white based.

Primer

Forbehandling af en flade til at gør det egnet til en bestemt male- / tryk- eller tegneteknik.

Bærere såsom lærred, papir, træ eller af træ fremstillede materialer (hård masonit og fiberplade) bør, inden der males med olie- eller alkydfarve, forsynes med to eller tre lag grundfarve. Hertil kan der være flere årsager:

- 1 Hvis der males direkte på en bærer, så vil denne absorbere en stor del af farvernes bindemiddel, med et sprødt, hurtigt revnende og dårligt vedhæftende farvelag til følge.
- 2 Man vil male på en anden nuance end bærerens oprindelige kulør.
- 3 Bæreren reagerer med bindemidlet fra den opbragte farve. Det er for eksempel tilfældet ved zink, forzinket metal eller på frisk beton eller puds. I alle disse tilfælde vil linolien gennem en reaktion med bæreren (forsæbning) tabe dets styrke og inden længe revne eller skalde af.
- 4 Oliefarve og alkydfarve hæfter ikke på aluminium og kunststoffer. Skal man alligevel male på disse bærere, så bør der anbringes en hæfteprimer først.
- 5 Mange bærere indeholder stoffer der opløses i vand. Disse stoffer kan muligvis bløde igennem, hvis der ikke sørges for en god spærring.
Kunstnere har i langt de fleste tilfælde at gøre med punkt 1 og 2. For de øvrige punkter er der indenfor kunstnerartikler ikke umiddelbare oplagte løsninger. Her bør man søge gode råd hos fagmanden indenfor industrimaling, her findes produkter som kan løse disse problemer. At male på aluminium og nogle kunststoffer kan finde sted, hvis disse bærere først forsynes med et lag akrylgrundfarve, for eksempel Gesso Talens eller Lascaux Universal Primer. Det er vanskeligt og det anbefales at gøre nogle forsøg først; undergrunden slibes og affedtes med husholdningssprit, så anbringes et lag Gesso. Hvis denne grundering, efter to dages tørring, let kan skrabes af med en fingernegl, så bør der ikke males på denne grundering. Før i tiden rådede kunstnere kun over limvand og limfarve (En blanding af animalsk lim, hvidt kridt og zinkhvidt, hvori der eventuelt rørtes kogt linolie) til grundering. Sådan en limfarve var ofte årsag til for tidlig revnedannelse i et maleri, specielt på lærred. Nu om dage er langt de fleste grunderingsfarver til kunstnerbrug på basis af en polyakrylatdispersion. Disse er yderst stærke og holdbare farver, som let anbringes på lærred, paneler og papir. Sådant et farvelag tørrer under normale omstændigheder (stuetemperatur, normal luftfugtighed) indenfor en time, hvorefter et nyt lag kan anbringes. I de fleste tilfælde er det nok med tre grundingslag, hvoraf det første fortyndes med vand (to dele farve + én del vand). Næsten alle fabrikanter af kunstnerfarver markedsfører sådanne grundingsfarver (Primer eller Gesso).
Bindemidlets beskaffenhed gør at grundingsfarver på basis af polyakrylatdispersioner flyder dårlig. Derfor ses ofte tydelige penselstrøg. Det kan forbedres en smule ved at fortynde med vand, tynde farver flyder bedre. Et fuldkomment glat overflade kan næsten ikke opnås.

OPSKRIFTER:
Forbehandling af træ/masonit:
Lascaux Fernis 575 blank fortyndet med vand i forhold 1:2 til 1:4 er velegnet til forlimning af træ. Eventuelle voksrester eller andet fedt fjernes med mineralsk terpentin. Herefter anbringes en primer. Hvis der ønskes en primer direkte på træ, så skal overfladen gøres ru (sugende) med sandpapir. Masonitplader kan også bruges som tegneunderlag.

Spray Primer:

Montana offers different primers for application on different surfaces that need to be pre-treated such as plastic, metal and styrofoam.The Universal Primer also works on leather, cardboards, wood and many other materials. Montana PRIMER sprays enable excellent adhesion and further coating of synthetic, nitro-combi or acrylic spray paints. Use primers for efficient and more permanent results. Easy to apply, to sand and re-coat.

FÅ INSPIRATION OG BLIV KLOG PÅ NYE PRODUKTER - FØLG OS PÅ DE SOCIALE MEDIER