• Over 19.000 produkter

  • Hurtig levering

  • Faglig rådgivning

Indkøbskurv

0,00 kr

Pensler

Penslernes historie Læs mere

Penselsæt

Svinebørster 1. kvalitet

Svinebørster 2. kvalitet

Syntetiske Pensler

Mårhårspensler

Mårhår-& Egernhårspensler

Oksehårspensler

Blandingshårspensler

Lakpensler

Egernhårspensler

Grævlingehårs Fordrivere

Grunderpensler

Gummipensler

Skumgummispartler

Skumgummiruller

Filtre

Liste Tabel

  • Sortering: Producent Nummer Beskrivelse Form Dimension Info Pris pr. enhed

Pensler

Penslernes historie

De ældste vægmalerier er fundet i Lascaux og Altamira (ca. 20.000 år gamle). Der er ingen tvivl om, at penslens forløber stammer fra denne tid. Helt ind i det 18. århundrede var der tradition for, at kunstnere fremstillede deres pensler selv. I begyndelsen ved hjælp af en tot hår bundet omkring en træpind. Senere blev det til et bundt sorteret hår i forskellige tykkelser (mest egenhår) fæstnet i en pennepose af due- eller gribbefjer. Først da metalhylstret og derved den flade pensel blev opfundet i 1730, skete der store fremskridt i pensel-fremstillingen. (Stort set som vi kender den i dag). Herefter blev penselfremstillingen sat i produktion, først i Frankrig omkring 1790 og derefter eksporteret til Tyskland omkring 1810.

Produktionsprocessen:

Penselfremstilling er et håndværk, som kræver flere års uddannelse og gives videre fra generation til generation. Hver type pensel kræver sin egen specifikke behandling. Selvom dele af produktionen kan gøres maskinelt, er det kun håndværksmæssig akkuratesse og feeling, der er garant for fremstilling af en kvalitetspensel.

Her følger en punktvis beskrivelse.

- Fabrikanten køber hårene på pelsauktionen.
- Hårene klippes og varmlufttørres lige inden brug, for at stabilisere hårene og dræbe eventuelle bakterier.
- Hårene kæmmes for at fjerne uegnede dunhår og lægges parallelt i små mængder.
- Den første kontrol finder sted. For lange eller for korte hår fjernes og hår med spidsen den forkerte vej vendes om.
- Nu tages hårene op i bundter efter penslens størrelse, formes og undersøges, måles op i diameter og bindes med en snor.
- Under en lup fjernes udspringende hår med en pincet.
- Hårbundtet placeres i hylstret, knibes sammen for flade pensler, formes og klæbes fast i hylstret med epoxy-harpikslim.
- Fæstning af skaftet i hylstret, lakering og påstempling af navn, foregår mekanisk.
- Til sidst dyppes penslerne i en lim på gummi arabicum-basis, for at bibeholde og beskytte penselhårenes form.

Penslens opbygning:

Penslen består af et skaft, et hylster og et hårbundt, der sammen med det håndværksmæssige er bestemmende for penslens kvalitet.

Skaftet:

Penslens skaft har forskellige længder alt efter formålet. Der er dog ingen bindende regler. Skaftets udformning er bestemmende for, om penslen "ligger" godt i hånden. Det bliver mere og mere udbredt at skaftet har en trekantet facon. Penslen holdes lettere mellem fingrene og ruller ikke på en skrå plade. Skaftet er normalt af lakeret træ, men kunststof eller klar plexiglas vinder indpas, da disse materialer ikke er følsomme overfor fugt.

Hylstret:

Laves af blik, aluminium, messing eller plastic og i specielle tilfælde stadigvæk af fjerposer. Billige kvaliteter er af blik med søm, som både ruster og skærer i hårene. Aluminium og messing er normalt forniklet eller forgyldt og sømløst. Plastic erstatter de traditionelle fjerposer og er derfor også omviklet med messingtråd for at holde posen samlet. Hylstret bestemmer hårenes sætning. Et godt hylster holder hårene bedre og længere på plads.

Hårene:

At angive alle hårtyper og deres anvendelsesmuligheder er for omfattende. Pensler opdeles i tre hovedgrupper:
- Fine hår.
- Andre hår, syntetiske fibre og blandinger af disse.
- Svinebørster.

Selve hårbundtet opdeles i roden, bugen og spidsen.
Nogle væsentlige forskelle på de tre penselhovedtyper er, at hår har en maksimumstykkelse på 0.15mm og svinebørster en minimumstykkelse på 0.20mm. Endvidere har hår en enkel spids, mens svinebørster har en spaltet spids. Derfor har et bundt hår en meget finere spids end et bundt svinebørster. Begge slags er koniske, hule og belagt med skæl, modsat syntetiske fibre. Naturlige hår har derved lettere ved at holde på farven. Til gengæld er syntetiske hår mere slidstærke. Disse fordele forsøges udnyttet i blandingshårpensler. Hårene kan sættes i hylstret på forskellige måder. Interlocked betyder, at børsternes naturlige krumning udnyttes ved at sortere dem med spidsen mod midten. Herved opnås en mere holdbar spids. Også rodens placering i hylstret er af stor betydning. Fuld bug er, når hylstret placeres før den tykkeste del af håret. Der stilles større krav til hårenes spændstighed og længde. Derfor en dyrere pensel. Mange hår bliver indfarvet/bleget. Enten for at forbedre kvaliteten eller også for at ligne en dyrere pensel. Feks. er guldmår indfarvet oksehår.

Penslernes dimension:

Pensler til olie- og akrylfarve er langskaftede. Pensler til akvarel og gouache er kortskaftede. Runde pensler til akvarel har en betydelig større diameter end runde pensler til olie eller akryl. Dette forklarer hvorfor akvarelpensler er dyrere end olie/akrylpensler af samme nummer. Der findes ikke fastlagte regler for penslernes størrelser. Der findes Franske-, Engelske og Tyske mål og der kan være op til flere millimeters forskel fra fabrikat til fabrikat.

Gummiering:

For at undgå transportskader og for at vise penslens oprindelige facon, limes hårene og børsterne med en gummi arabicum opløsning.

Interlocking: 

To lige portioner svinebørster placeres i hylstret med børsternes naturlige bøjning mod midten. Disse pensler er en del dyrere, men til gengæld holder de faconen bedre.

Penslernes Facon:

Flat = Flad
Bright = Kort flad
Filbert = Kattetunge
Egtbert = Lang Kattetunge
Round = Rund
Liner = Sleppert
Fan = Vifte
One Stroke = Skriftpensel

Svinebørster:

Svinebørster stammer fra grisenes ryg. Disse børster er meget spændtsige og hvert enkelt hår ender i flere spidser. Det betyder at svinebørster har en fyldig spids, som kan bære masser af maling. Til gengæld er spidsen ikke særlig fin og er derfor svær at bruge i det finere arbejde. Svinebørster er inddelt i tre kvaliteter. Dette ses på hårenes finhed, fastgørelsen i hylstret, lakeret eller ikke lakeret skaft og hylstrets kvalitet. Chungking svinebørste er en kinesisk børste, der er specielt spændstig, opkaldt efter byen Chungking.

Mårhårspensler:

Rødmårspensler har en gyldenbrun farve med silkeglans. De fordeles i følgende kvaliteter:
- tobalsky kolinsky
- almindelig rødmår
Tobalsky kolinsky stammer fra Siberien, hvor de lave temperaturer giver dette hår sin enorme spændstighed og slidstyrke. Almindelig rødmårhår stammer fra opdrættede mårer i mildere omgivelser, ligesom ilderen. Hårenes opbygning (tykt i midten og spids udløbende) giver disse pensler deres unikke form og arbejdsegenskaber. Disse pensler har evnen til at holde på store farvemægder og dog afgive disse i små detaillerede mængder til underlaget. Benyttes mest i akvarelmaleriet og til finere lasur i oliemaleriet.

Oksehårspensler:

Oksehårspensler stammer fra oksernes ører. De bedste kvaliteter stammer fra kvæg i alperne. Pga. klimaet er disse hår de stærkeste og mest slidstærke. Hårene er ligeså bløde som mårhår, men mindre spændstige. Bruges mest til gouache og til lasurarbejde i oliemaleriet.

Sabeline. Eller guldmår, fremstilles af lyse okseørehår, der indfarves for at ligne mårhår.

Egernhårspensler:

Meget bløde og tynde hår med en fin spids. Hverken elastiske eller slidstærke. Anvendes fortrinsvis i akvarelmaleriet, men også til pålægning af bladguld pga. ovennævnte egenskaber.
Kazan egernhår. Navnet stammer fra den Russiske by Kazan og refererer til en egernart hvor hårspidserne har en rødligbrun farve mens resten er mere gråmeleret. Mange betragter hårene fra denne art som de bedste.

Syntetiske pensler:

Syntetiske pensler er, som navnet siger, ikke fremstillet af naturlige hår, men af nylon, dralon eller andre kunstfibre. Kunstfibre har ikke hårskæl, som naturlige hår og er derfor glattere. Fordelen er at de lettere slipper farverne og at de er lettere at gøre rene. (Specielt ved akrylmaling, da disse farver er hurtigttørrende.) Ulempen er, at disse pensler ikke er i stand til at holde på større mængder maling. Syntetiske pensler har en længere levetid ved maling med akrylfarver end hårpensler. Akryl ødelægger naturhårenes beskyttelseslag, hvorved disse taber deres spændstighed og facon.

Blandingshårspensler:

Ved blandingshårspensler forsøger fabrikanterne at samle egenskaberne fra de forskellige hårtyper i en pensel. Typisk benyttes slidstærke syntetiske- og bløde hår med stor farvekapacitet.
Sable-ester. En blanding af Syntetiske, mår- og andre naturlige hår. Velegnet til olie- og akrylmaleriet. Spændstige, slidstærke og med stor farveoptagelsesevne.

Skriftpensler:

Bortset fra vaskepenslerne er pensler fra det fjerne østen runde og mere beregnet til kalligrafi end til egentlig maleri. Penslerne er tit af blandede hårstyper for at opnå en fin spids og god slidstyrke. Skafterne er ofte lavet af bambus. Isf. metalhylster benyttes dyreknogler eller også sættes hårene direkte i skaftet.

Lakpensler:

Disse pensler bruges stort set i alle maleteknikker og til fernisering og findes derfor i alle hårtyper. De har normalt et meget kort skaft, hårlængden øges ikke væsentlig fra de smalle til de brede pensler og også her findes første, anden og tredje kvaliteter.

Colourshapers:

De holdbare COLOUR SHAPER-mundstykker er lavet af en avanceret sammensætning af gummi. Colour shapers kan bruges sammen med olie-, akryl-, vand- og pastelfarver, tillige med masking fluid og kan også bruges i.f.m. lervareteknikker.

Rengøring af penslerne:

Især efter brug af akrylmaling skal penslerne renses så hurtigt som muligt. Overskydende maling aftørres og penslen skylles under vandhanen. I håndfladen gnides penslen ind i Da Vinci Kernseife eller almindelig brun sæbe, indtil den giver et rent og klart skum. Herefter skylles penslen grundigt under vandhanen og tørres. Det samme gælder for pensler brugt til oliemaling, bortset fra, at man første gang skyller penslen med soyaolie eller andre opløsende, men ikke affedtende væsker, inden man bruger sæbe. 

Det er vigtigt at penslerne til oliemaling er helt tørre inden brug. (Vand og olie skyer hinanden.) Lad aldrig penslerne være for længe i et medium. Hårene beskadiges og taber facon. Hylstret og/eller hårene løsner sig, hylstret ruster og lakken skaller af. Tørringen skal ikke fremtvinges af samme grund som ovennævnte.