• Over 19.000 produkter

  • Hurtig levering

  • Faglig rådgivning

Indkøbskurv

0,00 kr

Tempera

Emulsions- og kunstharpiks Læs mere

Ægtempera 1. kvalitet

Medier

Filtre

Liste Tabel

Indlæser produkter

Tempera

Emulsionsfarver (kaseïntempera, ægtempera)
Emulsions- og kunstharpiksdispersionsfarver har det til fælles, at deres bindemiddel ikke er opløst i vand, men fint fordelt i form af mikroskopiske små kugler.
Ved bindemidlet for kunstharpiksdispersionsfarver er det kunstharpikskugler, ved emulsionsfarver oliedråber. Både olie- og kunstharpiks er uopløselige i vand og frastøder vand. Der er brug for speciale hjælpestoffer, emulgatorer, for at fordele kuglerne i vandet. Farver fremstillet af sådanne bindemidler, tørrer ved at mens vandet fordamper, nærmer kuglerne sig mere og mere for til sidst at smelte sammen. Herved bliver pigmenterne samtidig indesluttet.
Tørringen af kunstharpiksdispersionsfarven er derved tilendebragt. Ved emulsionsfarver skal tørringen af olien først nu begynde, bl.a. gennem reaktionen med ilten fra luften. I begge tilfælde er der efter tørringen opstået et farvelag, som er uopløselig i vand. Emulsions- eller temperafarver: I kunstnerverdenen taler man ikke om emulsionsfarver, men om temperafarver.
Ordet tempera stammer fra Latin og betyder så meget som at blande, strække. Gående ud fra ordets betydning er alle farver temperafarver, nemlig en blanding af pigment og bindemiddel. Oprindelig mente man med temperafarver dog kun vandfortyndbare farver (op til det 15. århundrede langt den vigtigste kunstnerfarve).
Dagen i dag anvendes navnet tempera stadigvæk på gouachetuberne. I begyndelse af det 20. århundrede blev det mere og mere indgroet at reservere navnet temperafarver for emulsionsfarver.
Tempera-angivelsen bruges desværre bredt, hvilket ikke letter forståelsen. Temperafarver hører til en af de farvetyper som kunstnere fremstiller selv. Pigmentpastaer blandes med en kasein-emulsion (kasein-tempera), med hønseæg (æggetempera), med æggehvide (æggehvidetempera), eller blommen (æggeblommetempera). Det er bedre ikke at tilsætte pigmenterne i pulverform, fordi derved kan balancen i emulsionen blive forstyrret. Inden pigmentet røres i emulsionen, bør det rives i vand til en fast pasta. Pigmenter som ikke er blandbare i vand, kan blandes ved hjælp af ammoniakvand eller husholdningssprit (1 del husholdningssprit/ammoniak til 4 dele vand). Pigmenterne skal rives godt for at opnå en jævn konsistens, som er nødvendig for at opnå en pålidelig farve. Både kasein- og æggetempera er, pga. bindemidlet, let fordærveligt. Det gør det svært have et lager af disse farver. Af denne grund og da temperafarver ikke bruges ret meget, er der kun få fabrikanter som fremstiller disse farver. Kaseintempera: Kasein er en et pulver, fremstillet af skummetmælk. Det kan ved hjælp af en alkalisk stof, såsom boraks, opløses i hedt vand. Da kaseinopløsningen er let fordærvelig, kan det kun opbevares i kort tid. Der kan også købes færdige kaseinopløsninger. Disse er under fremstillingen konserveret, hvorfor disse problemer ikke opstår. Kasein er meget sprød og derfor uegnet som bindemiddel af tørfarver. Maling, der er fremstillet af kasein, vil ikke være i stand at følge træets eller lærredets bevægelser ved fugt- eller temperaturændringer uden at revne. Det er dog en udmærket emulgator og derfor meget velegnet til fremstilling af bindemiddlet for kaseintempera. Heri bliver den ønskede elasticitet opnået gennem den emulgerede olie. Kaseintempera indeholder store mængder vand og vil derfor krybe betydeligt under tørreprocessen. Dette er årsag til spændinger i farvelagene, der ved tykke lag er årsagen til revnedannelse. Kaseintempera bliver, i tynde lag, mest brugt som undermaling for oliefarver. Farverne er normalt tørre efter en dag og kan overmales med oliefarve. Man kan selv fremstille kaseintempera ved at opløse kaseinen og emulgere den i olie, hvorefter der tilsættes pigmentpastaer. Den mest praktiske metode er dog at anvende færdigfremstillet kaseinmulsion og blande den med oliefarve fra tuben. Disse emulsioner kan normalt fås i både glas og i tuber. Glas er mere prisvenligt, tuber kan doseres mere nøjagtig. Æggehvidetempera: Pigmentpastaer blandes med æggehvide. P173Æggehviden indeholder ca. 85 vand. Derfor kan det kun binde små mængder pigment. Der anbefales et blandingsforhold: 3 volume dele æggehvide og 1 volume del pigmentpasta. Æggehvidetempera giver meget tynde, akvarelagtige lag med en ringe glans. Det hæfter ikke på glatte bunde og må ikke anbringes i tykke lag, da disse sikkert vil revne. Det lader sig let bearbejde på et ikke alt for limet stykke akvarelpapir. Æggeblommetempera: Pigmentpastaer blandes med æggeblommen. Æggeblommen indeholder ca. 27 vand og kan derfor binde en hel del mere pigment end æggehvide. Anbefalet blandingsforhold: 1 volume del æggeblomme og 1 volume del pigmentpasta. Æggeblommetempera er en 'salveagtig' farve, der tørrer silkemat op. Olien i blommen har en meget lang gennemtørringstid. Derfor varer det længe (ofte mere end et år) før sådan et lag er rigtigt hårdt. Det har ingen konsekvenser for overmalingen. I de fleste tilfælde er æggeblommetempera overflade-tør dagen efter og kan overmales. Farvelaget er dog længe meget sart. Æggetempera: Pigmentpastaer blandes, efter skallen og strengen er fjernet, med hele ægget. Hønseægget indeholder ca. 51 vand og kan derfor indeholde pigmentpasta et sted mellem de to ovennævnte temperaer. Anbefalet blandingsforhold: 2 volume dele æg og 1 volume del pigmentpasta. På grund af de relativt store mængder vand er æggetempera en ret tynd farve. Det tørrer med en større glans og er hurtigere tør end æggeblommetempera. Både ægge- og æggeblommetempera kan bruges på de sædvanlige bunde såsom lærred, masonit, træ og papir. Det anbefales at stærkt sugende bunde først forsynes med et eller flere tynde lag gesso eller primer. Det, for at undgå, at for stor en del af bindemidlet suges ned i bunden og at pigmentpartiklerne derved ikke bindes ordentlig. Man undgår også at vandet bliver absorberet af bunden og at emulsionen derved revner. De nævnte blandingsforhold er baseret på færdigblandet pigmentpasta. I hjemmefremstillede pastaer er pigmenterne generelt ikke fint fordelt i vandet og pigment-vandforholdet kan variere en del. Det kan anbefales at øge bindemiddelindholdet med op til 50, hvis der anvendes hjemmefremstillede pigmentpastaer. Den gelatineagtige konsistens af æggehviden gør det vanskeligt at blande pigmentpasta heri. Arbejdet lettes simpelt ved at piske æggehviden eller ægget til skum. Bedst aftenen før, hvorefter man dagen efter fjerner skumrester for at undgå skæve blandingsforhold.

Udgangsopskrift ægtempera:
Til 100 gram pigment tilsættes:

- 25 - 40 gr gummi arabicum i 35 opløsning.
- 5 - 10 gr glycerine.
- 1 æggeblomme
- 1 - 2 gr konserveringsmiddel

OBS: Ægtemperaopskrifter findes i mange forskellige variationer.